Vadstena - Reisverslag uit Vadstena, Zweden van Chelsea Sluijtman - WaarBenJij.nu Vadstena - Reisverslag uit Vadstena, Zweden van Chelsea Sluijtman - WaarBenJij.nu

Vadstena

Blijf op de hoogte en volg Chelsea

20 Maart 2017 | Zweden, Vadstena

Het is weer tijd voor een blog. Deze zal het meeste gaan over het dorpje Vadstena, waar ik maandag met Catherine heen ben geweest. Verder nog wat andere activiteiten.

Maandag ben ik dus naar Vadstena geweest. Ik wilde gewoon een dagje weg en keek rond in mijn Zweeds reisboekje voor een stad om naar toe te gaan. Vadstena had mijn aandacht doordat het dicht bij een groot meer was en het oude dingen had (zoals een kerk, klooster en slot). Gelukkig wilde Catherine mee, want ik durf toch niet echt alleen te gaan... Oriëntatie problemen, weet je wel?!
Het was geen lange rit. Eerst een half uurtje in de trein naar Skänninge, daarna een half uurtje in de bus naar Vadstena. De busreis was mooi, we reden door een groot landschap (wat best wel lijkt op Nederlands landschap zonder de koeien) met oude huizen/boerderijen. De huizen waren meestal roodgekleurd, omdat het vroeger betekende dat je "rijk" was.
Eenmaal aangekomen, dacht ik eerst 'oeps, hier is helemaal niks', maar toen we goed keken zagen we als eerste een hele oude trein naast een het oude (maar goed bijgehouden) stationshuis. We gingen wat rondlopen en zagen het slot. Ik ben nog steeds op zoek naar het Engelse woord voor een slot... Het was helaas niet open om binnen te kijken (buiten het seizoen natuurlijk), maar we konden wel in het binnenplein. Toen we weer buiten het slot waren, zagen we een hele kleine vuurtoren. We besloten daarheen te lopen om wat foto's te maken van het meer. Zij vond het heel bijzonder dat het meer zo groot was en dat het geen zee was. Blijkbaar hebben ze in Schotland geen groot meer.
Het meer was nog deels bevroren. Hier een filmpje van iets wat ik heel bijzonder vond:



Hierna liepen we wat rond, we keken naar huizen, liepen door het natuurreservaat en kwamen uiteindelijk terug bij de kerk. Helaas konden we niet naar binnen, omdat er een mis bezig was en hierna was de kerk gesloten. Naast de kerk was een ruïne van een klooster. Er stonden bordjes met uitleg die vertelden wat verschillende ruimtes waren. Er was bijvoorbeeld een bakkerij en een brouwerij. Sommige overblijfselen kon je nog goed zien.

We zijn ook nog in het centrum geweest. Die bestaat uit één lange straat met winkeltjes en 1, ja maar 1, Fika tentje. Daar hebben we twee keer die dag koffie gedronken om op te warmen. De eerste keer met een lekker home-made koekje en de tweede keer als vervroegd avond eten een sandwich.

Toen was het alweer tijd om terug te gaan. Het was erg leuk om een keer een hele andere kant van Zweden te zien, in plaats van grote/toeristische steden.

Genoeg over Vadstena, wat heb ik verder gedaan afgelopen week?
Pff, de weken gaan zo snel dat het niet precies meer weet.
We hebben weer met de groep samen gegeten (pasta met meatballs en natuurlijk garlic bread). Zaterdag hebben we dat weer gedaan (lasagna).

Ik ben ergens vorige week ook weer naar stage geweest, weer heel interessant. Ook heb ik gewerkt aan het Take home exam.
Oh ja, laat ik dat even uitleggen.

Een Take-Home exam is iets wat je thuis moet maken, hier krijg je een week voor. Er staan 3 vragen in die je moet beantwoorden. Het antwoord moet 2 tot 3 pagina's lang zijn (per vraag).
Wat ik heel raar vond, is dat het in Times New Roman (grootte 12) moest met 1.5 tussen de regels...
Dit examen is trouwens voor het vak 'Sweden and the Swedes', de vragen gaan over Vikingen, religie en politiek. Ik mag natuurlijk de vragen hier niet neer zetten ;)
Ik ben niet zo'n grote fan van deze manier van testen. Je mag alleen feiten opschrijven, dus het enige wat je doet is alles uit het boek omzetten in je eigen woorden. Daarnaast wel makkelijk een voldoende halen.

Ik geniet het meest van het vak 'Academic English for Exchange Students'. De eerste les was ik een beetje un-impressed, omdat hij de de structuur van een essay uit ging leggen en dat heb ik natuurlijk al meerdere malen gehad op de HAN. Maar de volgende lessen gingen over nouns (zelfstandig naamwoorden), grammatica en de les vorige week over subordinating conjunction en sentence adverbials (sorry, ik heb geen Nederlandse vertaling hiervoor). Even een voorbeeld van elk om uit te leggen wat ermee bedoeld wordt:

Subordinating conjunction:
"The increased temperatures melted the arctic ice, which increased the amount of Co2 release, as a result this increased temperatures even further" Hier gaat het om 'as a result'. Andere voorbeelden: as, because, so, when, in order to, since, etc.

Sentence adverbials:
"This technology isn't new. Rather, it was developed in the 1980s." Hier gaat het om 'rather'. Andere voorbeelden: However, therefore, in addition, on the other hand, etc.

Lastig om uit te leggen via de blog. Ik wist er natuurlijk wel wat van, maar tijdens deze les gingen we er echt diep op in door fouten te corrigeren.
Wat ik echt het fijnste aan dit vak vind, is dat ik geactiveerd wordt. Er wordt wat uitgelegd, je maakt wat opdrachten, bespreekt het met je buurman/vrouw, bespreekt het in de klas. Ik moet echt iets doen en er is genoeg ruimte voor vragen/ideeën. In bijvoorbeeld Sweden and the Swedes zit ik daar naar een powerpoint te kijken en te luisteren naar wat de docent te vertellen heeft. Aan het einde van de les vraagt de docent of er vragen of opmerkingen zijn, maar we zijn zo passief de hele les dat niemand meer weet hoe te praten. Begrijp mij niet verkeerd, Zweden is interessant, maar het is een beetje saai op deze manier.

Zaterdag ben ik trouwens, samen met een huisgenoot, naar een gratis zelfverdedigings les geweest. Dit ging over hoe je jezelf kan verdedigen als je aangevallen of verkracht wordt.
Wat heb ik geleerd, in het kort:
- balans
- bescherm je hoofd
- grond oefeningen om los en weg te komen
- als iemand je nek vastpakt

Nou, dit is wel weer genoeg voor deze blog. Ik ga weer verder met mijn Take-home exam.

  • 23 Maart 2017 - 15:16

    Tessa Bremen:

    Die Academic English class klinkt goed! Ideetje om daar iets mee te doen als je terug bent - misschien voor je klasgenoten?

  • 23 Maart 2017 - 15:31

    Chelsea Sluijtman:

    Ik sla de PowerPoints op en bewaar de opdrachten ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chelsea

3e jaars lerarenopleiding Engels op HAN Nijmegen

Actief sinds 20 Dec. 2016
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 8349

Voorgaande reizen:

17 Januari 2017 - 09 Juni 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: