Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Chelsea Sluijtman - WaarBenJij.nu Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Chelsea Sluijtman - WaarBenJij.nu

Stockholm

Blijf op de hoogte en volg Chelsea

27 April 2017 | Zweden, Stockholm

Voordat ik van alles ga vertellen over Stockholm, wil ik nog even kwijt dat ik eindelijk naar de IKEA ben geweest en er heerlijk gegeten heb! Zie foto.

Dan nu Stockholm! Jamie Lee en Moniek hebben mij afgelopen weekeind (zaterdag t/m dinsdag) opgezocht en samen hebben we Stockholm bezocht.
Dit zijn maar een paar foto's, deze site is niet zo fijn namelijk.

Zaterdag vertrok mijn treintje om 8u en 2uur later kwam ik aan op het grote station van Stockholm. Moniek en Jamie Lee waren er al en we hadden elkaar snel gevonden. We vonden het handig om eerst onze hostel te vinden. Dit was een bootje op het kanaal. Het was een heel schattig en sfeervolle boot. De kamer was klein, maar we hadden niets anders verwacht van een boot. Het was leuk voor één nacht!
We konden nog niet inchecken, maar mochten er onze spullen dumpen en zijn we daar rond gaan lopen. Er was een mooi uitzicht en schattige straatjes. Wel een hele klim naar boven. Eenmaal ergens boven was er een park. Daar besloten wij wat te gaan eten. Ik had een Kebabrulle van een kiosk, heerlijk! Hierna liepen we naar een kerk, een straatje met arbeidswoningen en daarna was het tijd voor Fika. We hebben nog een beetje rondelopen en liepen toen terug naar de boot. Onderweg hadden we heel mooi uitzicht en we zagen zelfs een pretpark aan de overkant van het water. Wat werden wij enthousiast! Over het pretpark lees je later meer...
Eenmaal ingecheckt hebben we even een dutje gedaan, want de meiden waren vanaf 3uur op. Tijd voor avondeten! We hebben eerst naar wat restaurantjes online gekeken en zagen dat de meesten zich in Gamla Stan begeven (Gamla Stan is een gedeelte van Stockholm, het betekend oude stad). We hebben een heel schattig restaurantje gevonden (Samborombon) waar Moniek een mooseburger, Jamie Lee zalm en ik een entrequote op heb. Hier hebben we dus lekker luxe gegeten.
Daarna zagen we een leuke pub, waar we bier uit een potje hebben gedronken en was het tijd om weer terug naar de hostel te gaan.

Zondag konden we wat uitslapen en hebben we daarna een lekker ontbijtje op de boot gehad. Hierna hebben we nog een flinke klim naar boven gedaan voor een heel mooi uitzicht. Daarna gingen we naar het station en hebben we daar heerlijk salade gekocht van de saladebar van een supermarkt. Moeten ze in Nederland ook maar doen.
Vandaag was het museum tijd. We zijn naar het ABBA museum geweest en daar in de buurt was het pretpark. De hele reis ernaar toe, super enthousiast, we komen daar aan 'sorry, maar een bedrijf heeft het afgehuurd vandaag'.... Oke, morgen dan? 'Nee, we zijn zaterdag open voor publiek'. Dus, helaas geen pretpark voor ons (maar ik kan later nog wel terug komen naar Stockholm natuurlijk, hihi). En hoe veel geld heeft zo'n bedrijf om een heel pretpark af te huren voor werknemers EN familie?!

Het ABBA museum was trouwens heeeeeeeeeeel leuk! Er waren veel interactieve dingen, zoals met liedjes mee zingen, optreden, dansen, etc.

Hierna naar het Vasamuseum geweest. Dit bestond uit een heel groot schip uit ik weet niet wel jaar. Deze boot heeft 333 jaar onder water gelegen en ze zijn nog steeds bezig onderdelen te plaatsen.

Daarna was het racen naar het moderne museum, want deze zou dicht zijn om 18.00uur. Hiervoor hebben we in een ouderwetse tram gezeten, ting ting! Toen we daar aankwamen zei een meneer die daar werkt dat het slim is om alleen de gratis dingen te bekijken (aangezien we maar een half uurtje hadden). Gratis is prima voor ons. Dus wel redelijk wat schilderijen en andere kunst, die ik nooit zal begrijpen, gezien. Ik zal een voorbeeld geven: een sneeuwschep die hangt aan de muur, of een roze doen dat wappert in de wind van een ventilator... Ja, dat is kunst...

Hierna was het tijd om naar ons hotel te gaan, om in te checken. Dit was ergens in de buitenwijk dus moesten we met de metro en bus. Wat hebben wij gelachen toen we daar aankwamen. Eerst zie je een groot rood gebouw en als je er tussen loopt kom je erachter terecht, waar ons klein wit hotelletje zit. Oke, de plek was niet helemaal top, maar het hotel was van binnen helemaal prima en de service ook. We hadden ieder een eigen bed, genoeg ruimte, eigen wc en douche. Toen hadden we honger. In de buurt van het hotel bevindt zich een winkelcentrum met een grote (en veel goedkopere) supermarkt, wat winkeltjes (voornamelijk grote zoals mediamarkt en mio) en veel eet tentjes. Wij hebben heerlijke pizza gegeten van de pizzahut.
Voordat we weer naar bed gingen, hebben we nog een biertje gedronken op het terras van het hotel.

Maandagochtend gingen we naar Gamla Stan (=oude stad). Hier waren veel leuke winkeltjes, voornamelijk souvenirwinkeltjes. Hier hebben we dus alle souvenirs gehaald die we wilden hebben. We hebben nog wat rond gelopen in de straatjes van Gamla Stan voordat we de trein naar Linköping namen.

In Linköping hebben we in het centrum rondgelopen. Hier is op zich niet veel te zien, maar ik heb ze een mooie tour gegeven (zoals: hier heb ik op het terras gezeten, hier heb ik 3 gratis Ben and Jerry's ijs gekregen, hier ga ik uit, hier parkeer ik mijn fiets, etc.). Ze hebben de kerk gezien en natuurlijk systembolaget. De enige plek waar je alcohol kan halen.
Hierna namen we de bus naar mijn kamer. Hier hebben we even gerust en hebben we Thai take out gegeten. Daarna was het alweer tijd om terug naar Stockholm te gaan. Nou, dit was ons wel een reis hoor. Eerst hadden we een half uur vertraging, daarna kwamen we er in de trein achter dat het een high-speed trein was. Op zich prima, lekker snel, maar we werden er allemaal niet zo goed van. Ik zat zelf het merendeel van de reis bij de deur, omdat het daar wat frisser was. Blijkbaar kunnen onze lichamen het niet aan als we opeens 210 km/h gaan (wat 30% harder dan normaal is).
Weer in Stockholm station moesten we weer even op adem komen en namen we de metro naar de buitenwijk. Het was al laat, dus de bussen reden niet meer. Het hotel was iets van 20min lopen, dus dat hebben wij ook gedaan. En volgens mij hebben wij iedereen ook zo'n beetje wakker gemaakt, want als je kapot moe bent dan wordt je melig. In het hotel aangekomen deed onze sleutelkaart het niet, dus terug naar de receptie om het te activeren en toen konden we wel weer naar binnen. Wij vielen lekker snel in slaap.

De volgende dag vroeg op, om te ontbijten. We hadden niet heel lang meer, dus hebben we lekker geshopt. Tussendoor nog heerlijk geluncht in een Libanees restaurant, wat kunst gezien in de metro en een laatste Fika gedaan bij Espresso House. Als laatste nog wat bloesems gezien.

Om 16.30 scheden onze wegen en was het voor mij tijd om met de trein terug naar Linköping te gaan (geen high-speed train).


  • 27 April 2017 - 15:26

    Jamie Lee:

    nu nog 3 weken aftellen !!!


    xxx jlee

  • 27 April 2017 - 15:39

    Jolanda Houterman:

    Geweldig... Abba museum, top !
    Fijn ff samen met je dinnetje en zussie.

    Superleuk mee te lezen met je reisje

    Dikke X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chelsea

3e jaars lerarenopleiding Engels op HAN Nijmegen

Actief sinds 20 Dec. 2016
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 8353

Voorgaande reizen:

17 Januari 2017 - 09 Juni 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: