Week van de ijsjes - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Chelsea Sluijtman - WaarBenJij.nu Week van de ijsjes - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Chelsea Sluijtman - WaarBenJij.nu

Week van de ijsjes

Blijf op de hoogte en volg Chelsea

10 April 2017 | Zweden, Linköping

Let niet op mijn bagger slechte Nederlandse grammatica... Ik merk dat het een beetje achteruit gaat aangezien ik constant Engels praat.

Ik benoem afgelopen week naar ijsjes, want ik heb best veel ijsjes gegeten.

Het begon dinsdag. Dit was de internationale 'Free Ice Cone Day' van Ben and Jerry's. Een snoep/ijswinkel in het centrum deed daaraan mee en Lauren en ik besloten maar lekker te gaan genieten van gratis ijs. Wie wilt dat nou niet?!
Het was ook nog een heeeeeeerlijk weer. Dus, eerst zijn we een ijsje gaan halen (Double Caramel Brownie). Daarna gingen we op een terras zitten met een biertje. Catherine kwam toen ook en hebben we samen geluncht. Hierna werd het tijd voor nog een ijsje (Cinnamon Bun, lekker Zweeds). Twee huisgenoten van mij kwamen er ook nog aan, dus we gingen voor een derde (One Sweet World). Heerlijk!

Woensdag ben ik met mijn peer student wezen eten bij HG. Ik had een pulled pork buger met bbq saus en wat was die lekker!!!

Vrijdag was het heerlijk weer. Op de campus was er ook iets heel gezelligs bezig, dus zijn we daar de hele middag geweest. Er was muziek, eten, drinken, zonnetje.

Verder waren er nog een paar feestjes dit weekeind. Allemaal in Ryd, dus gingen we van corridor naar corridor. Gezellig!

Nou lijkt het mij leuk om jullie eens wat Zweeds te leren. Dit duurde even, omdat ik niet wist hoe ik de woorden moest schrijven. Het is nu ook lastig om uit te leggen hoe jullie het moeten uitspreken, maar houd deze 3 letters in de gaten:
ö = u
ä = e
a met bolletje bestaat niet op mijn toetsenbord, dus gebruik ik á = o of oe
de 'g' spreken ze niet uit als wij, maar als de 'g' van het Engelse woord 'gold'

Hoi = hejhej of hej of hallá (dus halloea)
Dankje = tack of tack sá mycket (taksumieke)
Graag gedaan = varságod (maar dit zeg je meer als 'wasjegoe')
Doei = hejdá (heedo, lijkt een beetje op houdoe)
Goeiemorgen = godmorgon
Tot ziens = vi syns (visies)
Zie je snel = vi syns snart
Sorry = ursäkta (je zegt: uusjekta, net als ärtsoppa zeg je ärtsjoppa)
Fijn Pasen = glad pásk (glad posk)
Heel goed! = jättebra!

Dan nog een grappig weetje. In de Zweedse taal heb je veel lange woorden. Dit zijn meestal samenvoegingen van korte woorden. MAAR! Als je ze apart schrijft betekend het iets heel anders dan aan elkaar!
Een voorbeeld:
brunhárig flicka = bruinharig meid
brun hárig flicka = bruine harige meid

Dit is wat ik tot nu toe weet. Ik probeer steeds meer woorden te leren, maar wil het wel simpel houden.

Als laatste wil ik nog even benadrukken dat ik veilig ben, voor degenen die niet weten waar precies ik mij in Zweden bevind. Ik woon 2,5 uur van Stockholm vandaan.
Iedereen hier was wel even geschrokken. We hebben namelijk ook mensen ontmoet die zich in Stockholm begeven. Een aantal mensen van mijn Lapland trip, een vriendin die op weg was naar Stockholm, etc. Gelukkig is iedereen die wij kennen oké, maar is het wel enorm sneu en heftig voor de overledenen en gewonden.

  • 10 April 2017 - 18:54

    Dorette:

    Chelsss!!!
    Ik ben blij om te lezen dat je veilig bent! Dat is altijd het allerbelangrijkste. Ik vind het wel weer minder dat niet mag worden gelet op jouw grammatica :P Kidding! Maar hé, je hebt in ieder geval genoten van Free Ice Cone Day. Je geniet volgens mij met volle teugen van je tijd in Zweden en dat is je goed recht, al mis ik je wel hoor!
    Heb een geweldige en onvergetelijke tijd daar, dat verdien je!

    Heel veel liefs,
    Do.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chelsea

3e jaars lerarenopleiding Engels op HAN Nijmegen

Actief sinds 20 Dec. 2016
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 8369

Voorgaande reizen:

17 Januari 2017 - 09 Juni 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: