Sittning - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Chelsea Sluijtman - WaarBenJij.nu Sittning - Reisverslag uit Linköping, Zweden van Chelsea Sluijtman - WaarBenJij.nu

Sittning

Blijf op de hoogte en volg Chelsea

17 Februari 2017 | Zweden, Linköping

Maandag:
Eerste lessen van Sweden and the Swedes gehad. De eerste les ging over hoe Zweden nu is. We hebben met zijn allen nagedacht over wat typisch Zweeds is. Hier een paar voorbeelden:
- Queueing. Ze staan in rijen om tickets te kopen, ze staan in rijen voor de bus, ze staan in rijen OVERAL!!! Ik haat het, want de rijen voor tickets zijn mega lang.
- Tickets. Als je tickets voor een feest wilt, zul je dus in de rij moeten staan. In Nederland doen we dat lekker online, hea ;)
- Fika. Eigenlijk doen we dit overal. Koffie/thee drinken met een koekje of gebakje erbij. Hier hebben ze er alleen een speciaal woord voor.
- Panta. Dit is ook een speciaal woord, maar dit keer voor het recyclen van afval. Hier scheiden ze vrijwel alles: plastic, papier, gft, rest. Flessen en blikjes kan je inleveren en krijg je statiegeld voor.
- Healthy lifestyle. Vrijwel alle Zweden hier eten gezond, joggen en sporten veel. Zelf als het sneeuwt en vriest zie ik joggers.
- Alcohol system. Hier moet je 18 zijn om te mogen drinken en 20 om te kopen (raar). In de supermarkt kan je bier en wijn kopen tot maximaal 3%. Ze hebben speciale winkels voor drank met meer %, dat het 'Systembolaget'. In Linköping zijn er 3 (dichtbij de Uni, dichtbij de Ikea en in het centrum).
- Shoenen uit. Als je op bezoek gaat bij een Zweed, DOE JE SCHOENEN UIT! Meteen bij binnenkomst.
- Taco Friday. Voor gezinnen is het traditie om op vrijdagavond taco's te eten op de bank en tv te kijken. Sounds good to me!

Nog wat informatie over Zweden:
- 25 provincies. Ik zit in Östergötland. Verschillende dialecten per provincie (net als bij ons).
- Herfst: Höst
Winter: Vinter
Lente: Var (bolletje op de a)
Zomer: Sommar
- Meest beproken onderwerp in de politiek is 'Health system': Bereikbaarheid voor ziekenhuizen is lastig als je in een afgelegen dorp woont.
- Zweden heeft 100.000 meren.
- Populatie: 10 miljoen.
- Geen oorlog gehad voor ongeveer 200 jaar.
- Zweedse mensen staan bekend voor hun gezonde leefstijl, maar er zijn veel mentale problemen (stress en angsten).
- Zweden is een monarchie. Ze hebben een koning en koningin die bijna geen macht hebben in de politiek. Zij zijn belangrijk voor de identiteit. (Net zoals ons dus).
- Politieke systeen is hetzelfde als ons, met een kabinet en zo.

Wat de meesten Zweden kijken op tv:
- Kalle Anka och hans vänner önskar god jul: Op kerstavond is het traditie om Disneyfilms te kijken.
- Eurovision Songfestival (natuurlijk). Voor ons is het zo normaal, maar sommigen studenten buiten Europa weten niet eens wat het is!!!
- Melodifestivalen: Dit is een zangwedstrijd. De winnaar gaat naar het Eurovisie Songfestival.
- Pa Sparet (met bolletjes op de a, iemand moet mij echt uitleggen hoe dat moet): Geen idee wat dit is.
- Voetbal zoals Europese Kampioenschap.

De tweede les ging over de geschiedenis vanaf de steentijd t/m de vikingen. Ik ga jullie hiermee niet vervelen. Als je het wel wilt weten: google.

's Avonds ben ik naar een pub geweest 'The Horse & Hound'.

Dinsdag:
Kaartjes gekocht voor het feest op zaterdag 'AfstersKKifestivalen' in KK.
Pre-party in mijn corridor!!!

Woensdag:
Ik heb een flink rondje gewandeld in het bos hier in de buurt met mijn Peer student. Het zonnetje kwam flink door, dus dat was heerlijk.
Deze dag was er ook een probleem met mijn internet. Ik dacht, ik heb een router gekocht dus het werkt. Maar ik moest mij registreren (ik zat nog op het internet van de vorige bewoner). Maak je geen zorgen, internet is inbegrepen in de huur, maar ik moest mij even registreren. Er was alleen één probleem, de site pakte mijn persoonsnummer niet. Ik heb van alles van mijn ID kaart geprobeerd, maar ik moest 12 cijfers hebben. Ik vragen aan mijn Zweedse huisgenoten, maar zij hebben 10 cijfers dus dat kan het ook niet zijn. Volgende dag het bedrijf gebeld, blijkt dat ik een tijdelijke persoonsnummer heb gekregen die op mijn LIU kaart staat. Maar, meneer, daar staan ook 10 cijfers. Er moesten dus nog twee cijfers voor (geboortejaar 1993 ipv 93). Ja, weet ik veel! Maar het is gelukt en heb nu gewoon weer internet.

Donderdag:
Overdag niks, lekker saai. 's Avonds was er vanuit de ESN een 'Welcome Dinner'. Dit is in de vorm van een 'Sittning' (zie titel). Tijdens een sittning zit je aan een lange tafel en krijg je een 3 gangen dinner. Na elk gerecht is er een 'gyckel' (een optreden, dit kan zingen, dansen of iets anders zijn). Na de 'gyckel' roep je 'omstart' als je meer wilt horen van de performers. In het begin van de sittning krijg je een zin die je af kunt maken (wij hadden 'Something you cannot do on a date with a Sweed'). Nou, antwoorden kunnen zijn: voorkruipen in een rij, nee zeggen tegen fika, etc. Als je als tafel antwoord wilt geven trommel je allemaal op de tafel en roep je het antwoord. Dan zeg je welk nummer je uit het boekje wilt zingen (er zaten Engelse, Zweedse, Duitse en zelf een Nederlands nummer in). Wij deden 'What shall we do with the drunken sailor'. Als je wilt kun je ook een verzoek doen om zelf op het podium te zingen...Dit komt eigenlijk neer op karaoke.

Vrijdag:
Dat is vandaag...Ik heb helemaal niks te doen, beetje saai... Maar dat komt ook omdat er een leuk weekend aankomt!!

Planning:
- Zaterdag: Stof kopen om mijn overall te versieren. Waarschijnlijke ga ik deze dag ook mijn overall versieren. 's Avonds pre-party en feest bij KK.
- Zondag: Meeting / Fika met huisgenoten. Wij komen eens in de twee weken bij elkaar om te praten over hoe het gaat, of er problemen zijn en lekker koffie/thee te drinken.

Volgende week ook een paar dingen gepland, maar die komen later wel.

  • 17 Februari 2017 - 15:50

    Jolanda Houterman:

    Heerlijk, die Taco vrijdag... goed plan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chelsea

3e jaars lerarenopleiding Engels op HAN Nijmegen

Actief sinds 20 Dec. 2016
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 8374

Voorgaande reizen:

17 Januari 2017 - 09 Juni 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: