Lapland! (En nog wat andere dingetjes) - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Chelsea Sluijtman - WaarBenJij.nu Lapland! (En nog wat andere dingetjes) - Reisverslag uit Abisko, Zweden van Chelsea Sluijtman - WaarBenJij.nu

Lapland! (En nog wat andere dingetjes)

Blijf op de hoogte en volg Chelsea

03 Maart 2017 | Zweden, Abisko

Voordat de trip naar Lapland begon had ik nog wat andere leuke activiteiten gepland. Donderdag hadden we onze eerste echte Overall party. Vrijdagavond ben ik wezen uit eten met mijn peer student (zie foto), het was heerlijk en super goedkoop. We hebben bij HG gegeten. Hier werken voornamelijk studenten. Zij worden niet betaald, maar krijgen wel 50% korting.
's Avonds had ik een heerlijk toetje. Een huisgenootje had namelijk de traditionele 'Semlor' gemaakt. Het is eigenlijk een grote roomsoes met amandelroom! Heerlijk, maar wel een caloriebom...

Zaterdag was het dan zover! Lapland here I come!!
De busreis was pittig. 25uur inclusief stops. Eén van de stops was bij een Max Burgers restaurant. Typisch Zweeds, maar stiekem hetzelfde als Burger King bijvoorbeeld.
Zondagochtend kwamen we aan in Kiruna. Dit is een heel klein en afgelegen dorp. Het ontbijt was deze dag inbegrepen dus iedereen heeft zich lekker volgepropt. Hierna vertrok de eerste groep voor de combi-tour (dog sledding en snowmobile driving). Ik ging met anderen en onze tourguide door het dorpje. De tourguide vertelde wat geschiedenis en andere interessante weetjes. Dit dorp moet verplaatst worden, omdat onder het hele dorp een ijzermijn zit. Alle huizen die vele generaties oud zijn worden vernietigd en de bewoners zijn er aardig boos over. De kerk, daarentegen, snijden ze diagonaal door de helft en verplaatsen ze op een één of andere manier. Verder is er niet veel te doen (vooral op zondag). De mensen die hier wonen hebben zelf ook niet veel te doen. De meeste mannen werken de hele dag in de mijn, krijgen het geld contant in de hand waarmee ze bier kopen in de enige pub hier. Wij zijn de pub niet in geweest, want 95 krona (lees: 10 euro) voor een biertje, no thanks.
Dan was het voor mij tijd voor de combi-tour! Ik heb er geen woorden voor...wat een ge-wel-di-ge ervaring is dat! En wat zijn de honden schatjes! Snowmobile rijden was ook enooooooooorm vet! Helaas was het maar een kort ritje.



Hierna hadden we wat vrije tijd en omdat er niks te doen is en het mega koud was, ben ik met een paar anderen in de gemeentelijke ruimte van de hostel gaan zitten en hebben we spellen gedaan zoals Uno met gewone kaarten (pesten dus) en 30 seconds. 's Avonds zijn we met een hele groep (ongeveer 10 personen) naar het enige restaurant geweest (Pizzeria). Hier heb ik Rendierpizza gegeten, helaas was de kok gierig en kreeg ik maar 4 of 5 stukjes rendiervlees erop.

De volgende dag mocht je zelf weten wat je doet met ontbijt. Ik heb betaald voor nog een ontbijtje bij de hostel. Hierna was het tijd om flink wat voedsel in te slaan van de supermarkt, want in Abisko is he-le-maal niks. Het was best lastig om te plannen, we moesten namelijk rekening houden met 2x avond eten, 2x ontbijt, 2x lunch en vergeet de busreis niet. Er was ook een Systembolaget (waar je drank koopt), dus daar zijn we ook even langs geweest.
Tijd voor de busreis naar Abisko. Dit duurde niet heel lang, want ondertussen hadden we een stop bij Sami familie (dit zijn inheemse mensen) met rendieren. Die vent heeft ongeveer 6000 rendieren!!!!
Wij mochten een aantal rendieren eten geven (zie foto). Hierna warmden we onszelf op in een tent met een kampvuurtje. De man vertelde wat over Sami mensen en rendieren en zijn leven. We kregen ook een stukje brood met rendiervlees en mochten we soep van rendierbotten proeven. Delicious!

De reis ging verder naar Abisko. Wat een prachtige plek is dit! We hadden wat vrije tijd. Er was een harde wind buiten en het was heel erg koud, dus bleven we binnen en deden we wat spellen en kookten ons avond eten. Samen met een vriendin at ik pasta met diepvriesgroenten en pesto (geen vlees? nee, want dit konden we niet echt vers houden in de bus). 's Avonds gingen we met zijn allen naar een tent met kampvuur en hebben we gekletst, gezongen en marsmallows (hoe schrijf je dat dan?) gegeten.

Normaal gesproken zouden we de volgende dag Narvik in Noorwegen een bezoekje brengen, maar vanwege een lawine was de weg geblokkeerd. Nieuw woord geleerd: lawine (NL) = avalanche (ENG).
Gelukkig gaf onze tourguide een aantal tips en ging ik met een vriendin met de skilift naar boven. Stiekem vond ik de skilift wel een beetje eng, maar het was het zo waard! Wat een prachtig uitzicht (zie foto's). Hier zijn we denk ik wel 2u gebleven, lekker koffie drinken en niet genoeg krijgen van het uitzicht.
Eenmaal beneden gingen we terug naar de Hostel om ons op te warmen. Hierna ben ik met de jongens wezen sleetje rijden. Vanaf een geweldige heuvel! (zie filmpje)



's Avonds weer pasta gegeten en konden we genieten van een enorm hete sauna. De eerste paar minuten had ik wel even moeite met ademen. Een aantal gekke mensen sprongen in het water of rolden in de sneeuw en kwamen weer terug de sauna in. Ik had niet echt de behoefte om dat te doen (wat een watje, he papa).

Het was deze avond best koud, dus zodra er een tip was over het noorderlicht renden we de hostel uit om te kijken. Het was deze avond enorm zwak en als het er was, was het na 2 seconden alweer weg. Om 00.30 gaf ik het op en ging ik naar bed. Iemand had het heel goed gezien om 04.30...Kun je nagaan hoelang ik het vol had moeten houden.

De volgende dag was het tijd voor de terugreis. We stopten bij een bord. Dit bord staat precies op de grens van de Poolcirkel/Arctic circle. Daarna stopten we bij het Ice Hotel. Wouw, zo mooi! (zie foto's)

De volgende stop was bij een restaurant en ik zal voor eeuwig van dit restaurant houden. Je betaalt 10 euro. Wat krijg je er allemaal bij:
-een Moose Burger met friet of Moose medaillon met aardappels (of pizza, of zo)
-onbeperkt saladebar
-1 drankje
-1 koffie/thee
-sneetje brood of twee

En het was heerlijk! (Moose is eland trouwens)

De terugreis ging voor mijn gevoel sneller dan de heenreis. We hebben een filmpje gekeken en ik heb best wel wat geslapen. In Stockholm wat mensen afgezet en afscheid genomen van de 3 Australische jongens die maar voor 5 of 6 weken in Linköping waren.
12uur terug in Linköping, boodschappen gedaan, gedouched, kleding gewassen, gegeten en het was alweer tijd om te feesten (sorry oma en opa). Dit was weer een Overall party en het was heel gezellig.

Vandaag heb ik de eerste les gehad van het vak Academic English for Exchange students. Eindelijk wat meer lessen. Deze sluit ook wat meer aan op mijn opleiding. Nu licht de focus op schrijven (een essay van 550 woorden) en de tweede helft van het semester gaat volgens mij meer over grammatica en vocabulary met een toets. Maar de lessen zijn heel relaxed, hij legde wat uit over hoe een essay eruit moet zien. Nou, lieve docenten van de HAN, natuurlijk heb ik een hele boel onthouden en was het voornamelijk herhaling, maar herhaling is goed! Lekker bezig zijn met de Engelse taal. De docent komt zelf trouwens uit Engeland, dus lekker naar zijn accentje luisteren is ook niet verkeerd.

Ik heb voorlopig wel weer genoeg geschreven. Ik heb niet echt spannende plannen voor volgende week, behalve dat ik eindelijk met stage kan beginnen!

Doei

Oh, omdat deze website niet zo heel prettig is zet ik maar een paar foto's erop. De rest komt op facebook.

  • 04 Maart 2017 - 11:57

    Oma & Opa:

    Wij zijn blij dat zo genoten hebt van deze bijzondere rijs.
    Ik zou niets voor mij wezen ( opa ) veels te koud.
    Nu maar weer hard aan het werk.
    groetjes,
    xxx oma en opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chelsea

3e jaars lerarenopleiding Engels op HAN Nijmegen

Actief sinds 20 Dec. 2016
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 8376

Voorgaande reizen:

17 Januari 2017 - 09 Juni 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: